Mobiel abonnement

Steeds meer mensen hebben alleen een mobiele telefoon en geen vaste lijn. Er zijn verschillende manieren om voor mobiele telefoonkosten te betalen. Een sim-only abonnement is bijvoorbeeld een heel ander product dan een abonnement + telefoon. Wanneer u een nieuw abonnement aanschaft is het daarom erg belangrijk dat u een bewuste keuze maakt. In dit artikel leest u meer over beide vormen van mobiele abonnementen.

Sim only-abonnement
Het principe van het sim-only abonnement is dat u een abonnement koopt zonder dat u hier een nieuwe telefoon bij aanschaft. U betaalt een telefoonmaatschappij dus alleen om aangesloten te worden op hun netwerk en dit netwerk te gebruiken. Het abonnement is daarom vaak goedkoper dan een normaal abonnement waarbij u ook nog deels de telefoon moet afbetalen. U kiest zelf hoeveel belminuten, smsjes en internetdata u neemt. Bij aanschaf van een sim-only abonnement krijgt u een simkaart, een kaartje dat u in uw toestel stopt en dat alle gegevens van uw telefoon opslaat. Deze simkaart werkt vervolgens in alle telefoons die simlockvrij zijn.

Simlockvrije telefoon
Wanneer u een sim-only abonnement af wilt sluiten dient u in het bezit te zijn van een simlockvrije telefoon. Dit houdt in dat de telefoon iedere simkaart accepteert. Mobiele telefoons die u bij een abonnement + telefoon krijgt hebben een simlock, omdat deze pas na het aflopen van uw abonnement afbetaald zijn. Wanneer uw huidige telefoon niet simlockvrij is, kunt u een simlockvrije telefoon kopen in een elektronicawinkel of uw huidige telefoon (na de contractperiode) simlockvrij laten maken. Dit simlockvrij maken kan uw telefoonprovider voor u doen.

Abonnement + telefoon
Wanneer u graag een nieuw, luxe telefoontoestel wilt kunt u een abonnement + telefoon afsluiten. Deze abonnementen zijn altijd een combinatie van een aansluiting op een mobiel netwerk en een telefoontoestel. U betaalt iedere maand een vast bedrag voor uw belminuten, smsjes en internetdata en een bedrag voor het afbetalen van uw telefoon. U betaalt de nieuwe telefoon dus niet in een keer af. Hoe lang het abonnement loopt is daarom ook onder andere afhankelijk van hoe snel u het telefoontoestel afbetaalt.

De keuze maken
Of een sim-only abonnement of een abonnement + telefoon voor u de beste keuze is, hangt af van een aantal factoren.

  • Wilt u een nieuw telefoontoestel? Dan is een abonnement + telefoon een goede optie. Wanneer u nog een goed toestel heeft is een abonnementsverlenging bij uw huidige provider of een nieuw sim only abonnement de beste keuze.
  • Wijzigt uw belgedrag vaak? U kunt dan het beste voor een sim only abonnement kiezen. Deze abonnementen zijn eenvoudiger aan te passen, omdat u niet vastzit aan het afbetalen van een telefoontoestel.
  • Belt u weinig? Het is dan verstandig om een sim only abonnement te nemen. Een abonnement + telefoon heeft vaak uitgebreidere pakketten met veel internet en belminuten en is daardoor ook duurder.

Een nieuw abonnement kunt u afsluiten via de website, het telefoonnummer of in de winkel van de gewenste provider of via een telefoon- of elektronicawinkel. Op de pagina aanschaftips vindt u meer informatie over hoe u de juiste mobiele telefoon kiest en waar u een nieuw toestel kunt kopen.

Het maakt weinig uit of u interesse in een sim-only abonnement hebt of dat het abonnement dat u wilt gaan kopen juist ook een toestel moet bevatten, want een nieuw abonnement kan feitelijk altijd een goedkoop mobiel abonnement zijn, mits u wel alle opties goed tegen elkaar afweegt en er in elk geval voor zorgt dat de mogelijkheden op inhoud worden gefilterd.

Prepaid bellen
Wanneer u weinig gebruik maakt van uw mobiele telefoon kunt u er ook voor kiezen om prepaid te bellen. U betaalt dan niet maandelijks een vast bedrag voor een abonnement, maar betaalt pas wanneer u uw telefoon daadwerkelijk gebruikt. Het voordeel van een abonnement is echter dat u lagere tarieven per belminuut, sms of mb betaalt. De telefoonprovider weet dan namelijk van te voren dat u een bepaald bedrag per maand aan uw telefoonkosten zult besteden. Wanneer u meer dan een half uur per maand telefoneert of wanneer u mobiel internet wilt gebruiken, dan zal een sim-only abonnement waarschijnlijk goedkoper zijn.

Abonnement verlengen
Heeft u op dit moment een telefoonabonnement en bent u tevreden over dit abonnement? U kunt er dan ook voor kiezen om dit abonnement te verlengen. U behoudt dan uw huidige telefoonnummer en simkaart. Bij een verlenging krijgt u meestal een korting op het maandbedrag dat u moet betalen voor uw abonnement. Het verlengen van uw abonnement kan meestal vanaf 2 maanden na het afsluiten van het abonnement.

Nummerbehoud
Wanneer u niet tevreden bent over uw huidige abonnement en besluit om over te stappen naar een andere provider, dan kunt u nummerbehoud aanvragen. Nummerbehoud houdt in dat ondanks dat u een nieuwe provider en simkaart krijgt, u toch uw huidige telefoonnummer blijft houden. Dat is natuurlijk wel zo handig. U kunt nummerbehoud aanvragen wanneer u een nieuw abonnement afsluit. Het is ook mogelijk om van nummerbehoud gebruik te maken wanneer u bijvoorbeeld overstapt van prepaid naar een telefoon met abonnement of andersom.



Deel deze informatie met vrienden



Help ons up-to-date te blijven

Heeft u aanvullende informatie, tips of correcties op de bovenstaande informatie? Laat het ons weten! Contact pagina -->